Een gezellig weekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanne Bosman - WaarBenJij.nu Een gezellig weekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Sanne Bosman - WaarBenJij.nu

Een gezellig weekje

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 Januari 2014 | Noorwegen, Oslo

Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt heb ik een erg gezellige week gehad. Veel leuke dingen gedaan. Moet nou wel een beetje extra genieten van mijn tijd hier aangezien het nog maar zo kort is. Sinds gisteren is er ook weer een beetje sneeuw. Hierbij wel de nadruk op een beetje. Wanneer ik 2cm zeg is het aan de ruime kant. Moet maar een andere keer weer naar Noorwegen gaan om echt van de winter te kunnen genieten.

Afgelopen maandag begon mijn stage op de kinderafdeling in het Riskhospitlet. Het leek mij erg leuk maarja kinderen kunnen nogal onvoorspelbaar zijn en ik wist niet of mij dit ook ging lukken in het Noors. Gelukkig heb ik het erg naar mijn zin gehad afgelopen week. Het is zo leuk om te zien hoe al die kinderen reageren wanneer er een onderzoek wordt gedaan. Dit alleen al is helemaal geweldig. De meeste kinderen proberen ook wel mee te werken wanneer je wat van ze vraagt. Nadeel is alleen dat dit allemaal heel overdreven gebeurd maar ook dit vind ik eigenlijk wel heel erg leuk. Afgelopen week heb ik alleen nog foto's gemaakt. Maandag en dinsdag long en buik foto's, woensdag en donderdag ben ik naar de afdelingen gegaan en vrijdag skelet foto's. Soms is het wel moeilijk kinderen kunnen echt erg ziek zijn of veel hebben meegemaakt maar aan de andere kant is dit ook wel weer heel leerzaam. Toen ik naar de afdelingen ging kwamen we ook geregeld op de nyfødt (pas geboren). Hier mocht ik ook een foto maken van een kindje van 600gr. Dit kindje was echt enorm klein. Ook maken ze soms foto's van doodgeboren baby's zo ook vrijdag. Dit gebeurde in een andere lab maar ik mocht hier wel heen om te kijken en mee te helpen. Deze 2 baby's hebben wel erg veel indruk op mij gemaakt maar ik vond het vooral heel erg leerzaam. Heb het dus wel heel erg naar mijn zijn op de barneradiologie.

Met het Noors gaat het ook goed. Vertel de kinderen wel dat ik niet zo goed Noors spreek maar eigenlijk gaat het allemaal wel goed. Mijn begeleidster spreekt niet zo goed Engels dus ze vertelt het meeste in het Noors waarvan ik dan weer het meeste wel versta. Tijdens de pauze was ik met een collega aan het praten natuurlijk in het Noors. Na zo'n 10 minuten kwam er een vraag die ik niet in het Noors kon beantwoorden dus maar in het Engels gedaan. Het leuke is dat deze collega eigenlijk niet in de gaten had dat ik geen Noorse ben. Dit is dus wel weer een groot compliment!

Woensdagavond was het weer tijd voor de maandelijkse borrel van de Nederlandse club in Oslo. Vorige maand was ik hier ook bij geweest en het was toen erg gezellig en deze keer was het niet anders. Gewoon lekker in het Nederlands kunnen praten en ik leer ook veel van iedereen die al langer in Noorwegen woont maar het vooral erg gezellig.

Zaterdag ben ik de dag begonnen met mijn wekelijkse wandeling. Dit keer alleen wel een beetje anders. Ik had me namelijk bedacht dat ik nog niet bij de botanische tuinen was geweest. Toen we op vakantie waren geweest in Australië hebben de botanische tuinen van Sydney erg veel indruk op mij gemaakt. Vanaf het begin dat ik in Oslo was wilde ik hier dus wel heen. Het was er eigenlijk alleen nog nooit van gekomen. Mijn planning was natuurlijk niet zo geweldig. In de winter bloeit er natuurlijk helemaal niks en zag het er allemaal nogal doods uit. Door de sneeuw zag het er toch nog wel mooi uit. Wanneer het wel allemaal in bloei staat is het denk ik wel erg mooi. Alleen denk ik dat ik die van Sydney nog steeds mooier vind. Aangezien ik al wel weer redelijk vroeg klaar was ben ik maar uitgestapt bij het centraal station. Vanaf hier naar Aker brygge gelopen en zo richting huis. Uiteindelijk toch nog zo'n 2,5 uur gewandeld. S'avonds zou ik samen met mijn huisgenootje Adryana, haar collega Margot en wat van haar vrienden naar de bioscoop. Toen Lianne en Bart hier waren zijn we naar het Colloseum geweest, een erg moderne bioscoop. Dit keer gingen we naar Gimle, een erg oude. Er was maar 1 zaal die er uit zag als van in die oude films. Vooral de stoelen waren geweldig want deze konden een stukje achterover.

Dan komen we alweer aan bij vandaag. Voor vandaag had ik op het programma om naar het EK allround in Hamar te gaan. Woensdag hadden we al afgesproken dat we met z'n 8en gezamenlijk met een busje zouden gaan. Dit was natuurlijk erg gezellig en zo heb ik ook weer een beetje meer van Noorwegen kunnen zien. De ijsbaan heet Vikingskipet omdat het op een omgekeerd Vikingschip lijkt, en ja dit is ook echt zo. Zoals jullie misschien wel hebben gezien heeft er zowel bij de mannen als bij de vrouwen een Nederlander gewonnen. Het was dus een geslaagde dag. Behalve het Nederlandse succes was het ook wel een beleving om hierbij aanwezig te zijn geweest. Ben uiteraard wel eens in Thialff geweest maar dit is toch anders. Ten eerste was het enorm rustig, het was nog lang niet uitverkocht. Meest bijzondere was toch wel het gebrek aan sfeer. Het was namelijk eigenlijk helemaal niet gezellig. Alleen de 'gekke' Nederlanders waren een beetje gezellig. De Noren kwamen alleen maar in actie bij de Noren en de overige landen hadden zo weinig supporters dat je ze eigenlijk niet zag. Het is zelfs zo erg dat er bij het startschot een bandje met gejuich word afgespeeld... Gelukkig zorgden de Nederlanders nog wel voor wat sfeer. Af en toe zag je de 'buitenlanders' ook echt kijken van die zijn niet normaal. Toen het dweilorkest bij de Oranje tribune aankwam was het natuurlijk helemaal feest. Vele 'buitenlanders' hebben die 'gekke' Nederlanders dan ook maar gefilmd, dat gedrag van hun is wel zo apart. Natuurlijk heb ik tijdens mijn wielerwedstrijd bezoeken wel geleerd om een beetje gek te doen, hier kon ik mij dan ook weer helemaal laten gaan. Natuurlijk moet je, je ook wel een beetje verkleden. Ik had dus een rare muts opgezet die ik ooit eens van de KNSB heb gekregen. Paar jaar terug kon je van die mutsen krijgen met de naam van een schaatser. Zo ben ik aan mijn Jan muts gekomen, destijds vond ik Jan Bos namelijk een van de leukste schaatsers. Heel toevallig (nouja misschien niet heel erg toevallig) deed Jan Blokhuisen dit weekend ook mee. In het vak waar ik stond stonden ook de ouders van Jan. Toen ze mijn muts zagen vroegen ze dan ook of ik voor Jan was. Hier is uiteraard maar 1 antwoord op dus zei ik 'ja tuurlijk, voor wie anders'. Dit antwoord viel volgens mij wel in de smaak!! Of te wel ik heb weer een topdag gehad. Het schijnt dat ik ook een paar keer op tv ben geweest, al hoop ik dat ik me toen wel een beetje heb gedragen.

Morgen mag ik weer gewoon op de barneradiologie stagelopen. Waarschijnlijk ga ik dan bij de echo helpen. Dit is nog niet zeker er moest namelijk wel een leuk programma zijn. Ook heb ik voor volgend weekend weer wat leuks op het programma staan. Het is nog niet helemaal zeker wat ik precies ga doen maar dat het leuk gaat worden is wel zeker!!

Kus Sanne

  • 13 Januari 2014 - 07:03

    Pap:

    Dag Lieverd,

    Dit is al weer je op twee na laatste verslag van je avontuur. Je hebt het weer geweldig geschreven. En dat je zo gek met die schaats menigte mee gedaan hebt komt gewoon omdat er BRABANTS bloed door je aderen stroomt. Op de TV heb je zelfs zo gek gedaan dat mam en ik ons met geen fatsoen meer op ons werk kunnen vertonen en door Groningen kunnen lopen.

    Was weer leuk om te lezen alleen een beetje heftig van die twee dode babys, maar ja dat hoort er ook bij.

    Kus pap

  • 13 Januari 2014 - 16:37

    Mama:

    Hallo lieve schat,

    Heel veel respect hoor hoe jij het allemaal doet. Ben reuze trots op je.
    Je kon zien dat je het naar je zin had daar in Hamar en dat gezwaai met het rateltje helemaal geweldig.
    Blij dat het je zo goed bevalt op de kinderafdeling en ik kan me voorstellen dat het naar en heftig is als je twee kleine dode kindjes moet behandelen. Lijkt mij vreselijk.
    Nog drie weekjes en dan ben je alweer thuis, wat gaat de tijd toch snel.

    Dikke kus en we spreken elkaar.

    Mama

  • 13 Januari 2014 - 19:21

    Aapje:

    Hoi muis,

    Knap dat je zo goed weet om te gaan met al die heftige verhalen die je mee maakt op de kinderafdeling. Vond ik altijd heel moeilijk. Respect hoor!
    Fijn dat je weer een leuke week achter de rug hebt. Op naar de volgende! Lekker genieten van je laatste daagjes in Norge.

    Kus aapje

  • 13 Januari 2014 - 20:19

    Ria Mulder:

    Weer een leuk verslag! Veel plezier met je laatste stageweken. Groetjes

  • 13 Januari 2014 - 20:28

    Marijke:

    Ik ben een dag te laat.....moest gisteravond Gabber kammen en dat werd nogal laat dus dacht bewaar het heerlijke leesstukje tot morgen, nu gelezen. Je stage waar dan ook gaat je geloof ik allemaal soepeltjes af zelfs de taal is voor jou nu al geen blokkade meer. Knap hoor.
    Ik start woendsdag weer bij Kynospirit ( zou vorige week al maar Gabber liep op 3 poten en dan is showtraining niet echt te doen he!!) heb er weer zin aan om te starten, 26 jan. Gabber ingeschreven bij KC Assen om alvast beetje te trainen voor Martinidogshow.
    Nog even en dan schrijven we niet meer maar dan spreken we elkaar weer op de woensdagavond! Zal je verzlagen wel gaan missen maar ja ik hou nou eenmaal van lezen!
    Veel plezier op de echo afdeling!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 20964

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 09 Februari 2014

Stage Noorwegen

06 Oktober 2010 - 07 November 2010

Australie

Landen bezocht: